BIZNES Finanse

Wchodzimy w nową dekadę. Co czeka branżę Consumer Finance?

Wchodzimy w nową dekadę. Co czeka branżę Consumer Finance?
Prognoza na 2020 rok dotycząca zmian jakie czekają rodzimy rynek pożyczkowy, przygotowana przez Katarzynę Jóźwik, Dyrektor Generalną

Data publikacji: 2020-01-02
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Wchodzimy w nową dekadę. Co czeka branżę Consumer Finance?
Kategoria: BIZNES, Finanse

Prognoza na 2020 rok dotycząca zmian jakie czekają rodzimy rynek pożyczkowy, przygotowana przez Katarzynę Jóźwik, Dyrektor Generalną Smartney.

Wchodzimy w nową dekadę. Co czeka branżę Consumer Finance? BIZNES, Finanse - Prognoza na 2020 rok dotycząca zmian jakie czekają rodzimy rynek pożyczkowy, przygotowana przez Katarzynę Jóźwik, Dyrektor Generalną Smartney.

Początek nowej dekady będzie dla branży pożyczkowej pełen wyzwań. Katarzyna Jóźwik, Dyrektor Generalna Smartney, w ramach  badań doktoranckich dotyczących Consumer Finance[1]  podsumowuje, które 4 obszary w 2020 roku będą wyznaczały kierunki zmian na rodzimym rynku.

 

Analityka, algorytmy, wykorzystanie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, czyli coraz bardziej skuteczna analiza danych, możliwa dzięki nowoczesnym technologiom; rosnąca liczba zwinnych organizacji działających w formule smart-techów i doceniających wartość analityki; coraz więcej rozwiązań hybrydowych odpowiadających na różne potrzeby konsumentów – to tylko kilka prognoz na 2020 rok. Oto najważniejsze z nich.

 

Po pierwsze – innowacje
Online, mobile, big data, AI, cyberbezpieczeństwo, prywatność

Konsumenci są non-stop online. Korzystają ze smartfonów, mają coraz więcej innych urządzeń z kategorii wearables. Oplata ich sieć, z której czerpią informacje i w której informacje zostawiają. Miliony danych, których wykorzystanie dzisiaj jest śladowe w stosunku do możliwości, bez wątpienia zaczną nabierać znaczenia  O ile z tą ilością danych, które już zebrano ludzie i systemy jeszcze sobie nie radzą, w branży jest coraz więcej smart-techów, które doceniają wartość analityki, algorytmów, wykorzystania uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Właściwe wykorzystanie dostępnych informacji powinno znacząco poprawić obsługę klientów, zoptymalizować procesy i ograniczyć ryzyka.

Warto tu wspomnieć, że aż 7 na 10 badanych przez Autopay Research w 2019 uważa, że zmiany technologiczne w naszym życiu są nieuniknione. Dodatkowo aż 60 proc. jest zdania, że postęp czyni nasze życie łatwiejszym. Polacy chętnie korzystają z nowych rozwiązań. Bez tego ani rusz w kolejnej dekadzie. Smart-tech pomoże zatem i firmom w branży i samym klientom. 

A to już wiesz?  e-Kantor Meritum Banku zapewnia firmom tysiące oszczędności

 

Po drugie – aspekt ludzki
Zmiany demograficzne i wiążące się z tym oczekiwania klientów

Branża będzie musiała nauczyć się obsługiwać zarówno starzejące się społeczeństwo (które zwiększy wydatki na zdrowie, opiekę medyczną, ubezpieczenia i infrastrukturę ułatwiającą jej życie), jak i młodą generację osób urodzonych po 2000 roku, która dorosła, zacznie lub już zaczęła pracować, wynajmować mieszkania, samochody… To grupa tych konsumentów, którzy nie musieli zmieniać przyzwyczajeń z „offline” na „online” jak chociażby Millenialsi, tylko po prostu urodzili się w erze Internetu i smartfonów. To klienci przyzwyczajeni do szybkich rozwiązań, najlepiej dostępnych ze smartfonu, lubiący próbować, nie przywiązujący się do marek, lecz do smart – rozwiązań. To wreszcie ci, którzy pierwsi wypróbują szybkie i proste rozwiązania finansowe proponowane przez Google czy Facebooka podczas wymarzonych zakupów w sieci. Bo przecież jak przewidują badania, to jest to co przekształci Consumer Finance i zmieni siły na rynku zapewne już w tej dekadzie.

 

Po trzecie – regulacje

Już dzisiaj z widocznym ryzykiem przeregulowania, nie tylko w Polsce zresztą, trzeba się będzie zmierzyć – poszukać balansu w taki sposób, by jednocześnie chroniąc klienta nie zabijać innowacyjności i postępu. Regulacje musza nadążać za technologiami, by klient mógł w tej sieci bezpiecznie i szybko kupować. Z drugiej strony, zasada fair play, odpowiedzialne finansowanie i „klientocentryczność” powinny być absolutnie podstawowymi wartościami każdego gracza w branży. 

 

Po czwarte – ekonomia

Czy Polskę dopadnie stadium zerowych stóp z którymi mierzą się już rynki zachodnie? Presja ceny, szczególnie w obliczu pozostałych czynników, zapewne nabierze wielu barw i wymusi na branży nowe modele biznesowe. I dotyczy to wszystkich graczy, czy to tych dzisiaj ogarniętych poszukiwaniami rozwiązań wynikających z open banking, czy szukających nowych produktów firm pożyczkowych i banków, czy firm zarządzających wierzytelnościami.

A to już wiesz?  SKONSOLIDOWANE WYNIKI FINANSOWE XTB ZA 2017 ROK

Klient w centrum tej zmiany będzie wygrany – otrzyma tańsze finansowanie, w momencie zakupu, na klik, szybko i bezpiecznie.

Nie zapominajmy zaś o jednej ważnej rzeczy. Wśród światowych megatrendów, które wpływają na konsumpcję jest myślenie o planecie, klimacie, zdrowym życiu bez plastiku. Coraz większa liczba osób decyduje się na tzw. świadomą konsumpcję, czy też zrównoważoną konsumpcję (w tym także świadome, zrównoważone finanse). W Polsce, w badaniu doktoranckim Katarzyny Jóźwik te czynniki  przejawiały się w wypowiedziach ekspertów jeszcze dość rzadko. Ale czy słusznie? Trendy proekologiczne wpływają przecież na styl życia, konsumpcję i ludzkie wybory. Czy będą wpływały na decyzje konsumpcyjne, no to co i jak finansujemy w kolejnej dekadzie? Czas pokaże, ale pewnym jest, ze smart living to droga do przyszłości.

 

 

 

 

[1] Badania zrealizowane przez Katarzynę Jóźwik w ramach pracy doktorskiej Consumer Finance Ecosystem 2030 na szwajcarskim Uniwersytecie SMC.

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Wchodzimy w nową dekadę. Co czeka branżę Consumer Finance? BIZNES, Finanse - Prognoza na 2020 rok dotycząca zmian jakie czekają rodzimy rynek pożyczkowy, przygotowana przez Katarzynę Jóźwik, Dyrektor Generalną Smartney.
Hashtagi: #BIZNES #Finanse

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy