Data publikacji: 2018-08-21
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Rodzinna edukacja finansowa
Kategoria: BIZNES, Finanse
Edukacja finansowa Polaków.
Polacy to urodzeni eksperci. Znają się – jak wiadomo – na wielu rzeczach. Za tym humorystycznym obrazem Polaka stoją jednak często konkretne dane pochodzące z badań. Dokładnie tak jest w przypadku wiedzy finansowej Polaków. 50% pytanych na zlecenie platformy do obniżania i opłacania rachunków za media MAM stwierdziło, że posiada odpowiednią wiedzę niezbędną do zarządzania domowym budżetem. Potrzebę poszerzenia swoich kompetencji w tym zakresie zauważyła natomiast jedynie 1/5 ankietowanych. Świadomość posiadanej wiedzy finansowej przekłada się również na edukację finansową najmłodszych. To cieszy tym bardziej, że jak wynika z raportu „Dziurawa kieszeń Polaka”, aż 76% polskich rodziców uczy swoje dzieci rozsądnego zarządzania pieniędzmi.
Edukacja finansowa najmłodszych to niezwykle istotny aspekt życia Polaków. Zdecydowana większość rodziców przekazuje swoim pociechom niezbędne informacje dotyczące rozsądnego gospodarowania pieniędzmi. To ważne, ponieważ najmłodsi z roku na rok stanowią coraz silniejszą grupę zakupową w Polsce. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez GFK Polonia, polskie dzieci i młodzież w wieku 5-17 lat miesięcznie wydają aż 285 milionów złotych! Na co przeznaczają tak duże pieniądze? Głównie na napoje, słodycze i przekąski. Budżet najmłodszych to przede wszystkim pieniądze, które otrzymują oni od swoich rodziców i opiekunów z przeznaczeniem na konkretny cel. Mowa m.in. o gotówce dawanej dzieciom na zakup artykułów spożywczych, ale także na wycieczki, bilety do kina czy odzież i obuwie. Na budżet małych konsumentów składa się także ich kieszonkowe[1]. Wypłaca je prawie połowa Polaków posiadających dzieci (46% badanych przez BGŻOptima). Wysokość kieszonkowego zależy od wielu czynników, m.in. od miejsca zamieszkania. Średnio jest to około 60 zł miesięcznie. Na najwyższe kwoty mogą liczyć dzieci z dużych miast. W Warszawie jest to co miesiąc nawet 200 zł[2].
Lubimy rozmawiać
Jak podkreślają eksperci, kieszonkowe to jeden z najlepszych sposobów wykształcenia w dzieciach odpowiedzialności za finanse oraz planowanie swoich wydatków. Niezbędne są też rozmowy i wprowadzenie najmłodszych w zawiły świat finansów. Polacy nie boją się takich dyskusji. Są na nie otwarci w swoich rodzinach. Sprzyja temu z pewnością fakt, iż Polacy uważają się za osoby zaradne i posiadające niezbędną wiedzę finansową.
Często planujemy
Jak wynika z raportu „Dziurawa kieszeń Polaka” przygotowanego przez platformę do obniżania i opłacania rachunków MAM, Polacy są przekonani o pełnej kontroli nad domowym budżetem i w zdecydowanej większości twierdzą, że posiadają już wystarczający poziom edukacji ekonomicznej. Aż 87% badanych uważa, że kontroluje swoje wydatki. Co ciekawe, odsetek ten jest jeszcze większy wśród tych, którzy co miesiąc odkładają jakąkolwiek kwotę oszczędności, i wynosi 91%.
W kwestii efektywnego zarządzania finansami domowymi prawdziwymi mistrzyniami są kobiety. Aż połowa z nich planuje większość wydatków. Podobnie jak osoby posiadające dzieci. Zaradność Polaków nie kończy się jednak tylko na planowaniu. Jak przyznali respondenci badania platformy MAM, stosują oni także szereg metod mających na celu obniżenie kosztów codziennego funkcjonowania.
Jesteśmy finansowo zaradni
Ponad połowa Polaków (56% wskazań) przed zakupem konkretnego produktu w konkretnym sklepie porównuje ceny w kilku innych placówkach. Kolejne 47% decyduje się na zakupy produktów pod wpływem informacji zawartych w gazetkach promocyjnych dużych sieci handlowych, a 37% wybiera produkty używane. Około 1/3 respondentów redukuje wydawane kwoty, korzystając z kuponów rabatowych, konsolidując usługi telekomunikacyjne lub korzystając z programów lojalnościowych.
Jak widać, świadomość finansowa Polaków stale rośnie, a dzięki otwartemu dialogowi w rodzinach dobre nawyki finansowe są wykształcane już w najmłodszych pokoleniach konsumentów. To ważne tym bardziej, że dzieci posiadające stały dostęp do środków finansowych stają się coraz silniejszą grupą zakupową w Polsce.
[1] https://www.gfk.com/pl/aktualnosci/press-release/dzieci-w-wieku-5-17-lat-w-polsce-najczesciej-kupuja-napoje-slodycze-i-przekaski-i-wydaja-na-nie-miesiecznie-okolo-285-mln-zl/
[2] BGŻOptima „Polak Oszczędny 2016. Czy oszczędność jest dziedziczna?”
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Finanse