BIZNES Finanse

Raport Mastercard: Polki coraz bardziej przedsiębiorcze

Raport Mastercard: Polki coraz bardziej przedsiębiorcze
Polska znalazła się w czołówce 10 krajów, które oferują kobietom dobre warunki do prowadzenia biznesu, w rankingu Mastercard Index of Women

Data publikacji: 2020-03-06
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Raport Mastercard: Polki coraz bardziej przedsiębiorcze
Kategoria: BIZNES, Finanse

Polska znalazła się w czołówce 10 krajów, które oferują kobietom dobre warunki do prowadzenia biznesu, w rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs

Raport Mastercard: Polki coraz bardziej przedsiębiorcze BIZNES, Finanse - Polska znalazła się w czołówce 10 krajów, które oferują kobietom dobre warunki do prowadzenia biznesu, w rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs

Polska znalazła się w czołówce 10 krajów, które oferują kobietom dobre warunki do prowadzenia biznesu, w rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs
Polki w kierowaniu własnymi firmami upatrują szans na poprawę swojej sytuacji materialnej
Odsetek firm kierowanych przez kobiety – 28% – plasuje Polskę na 15. pozycji na świecie i na 5. w Europie

 

 Z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet Mastercard zaprezentował nową edycję rankingu dotyczącego przedsiębiorczości kobiet – Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE). Polska znalazła się wśród 10 krajów, w których warunki do prowadzenia biznesu przez kobiety są najlepsze. Raport pokazuje też, że Polki kierują 28% firm w kraju, co daje Polsce dobrą, 15. pozycję na świecie i 5. w Europie (po Rosji, Portugalii, Hiszpanii i Węgrzech).

Przedmiotem badania Mastercard jest przedsiębiorczość kobiet mierzona w 58 krajach, dzięki czemu ranking obejmuje swoim zasięgiem 80% aktywnych zawodowo kobiet na całym świecie. Ostateczna wartość indeksu jest średnią ważoną trzech elementów. Pierwszy z nich to udział kobiet w rynku pracy, w tym ich odsetek na stanowiskach menedżerskich i specjalistycznych, czy też aktywność zawodowa kobiet. Drugą składową stanowi dostęp kobiet do zasobów wiedzy i środków finansowych. Trzecim elementem Mastercard Index of Women Entrepreneurs są przyjazne warunki do prowadzenia działalności gospodarczej – ogólnie, w tym przez kobiety.

Kraje najprzyjaźniejsze przedsiębiorczyniom

Z rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs wynika, że choć aktywność przedsiębiorczych kobiet globalnie rośnie, to jednak wciąż istnieją znaczne nierówności, które są powszechnym czynnikiem hamującym rozwój ich potencjału.

A to już wiesz?  easyMarkets z nową platformą tradingową

Kobiety prowadzące własną działalność radzą sobie lepiej w rozwiniętych gospodarkach. Spośród 20 wiodących w rankingu krajów 80% stanowią te o wysokich dochodach, które sprzyjają rozwojowi przedsiębiorczości. Wyniki potwierdziły, że na rynkach otwartych i dynamicznych, które oferują wysoki poziom wsparcia w prowadzeniu działalności gospodarczej, w tym dla firm z sektora MŚP, procentowy udział biznesów prowadzonych przez kobiety jest wyższy. Mogą one czerpać z wielu rozwiązań pomocowych, w tym dostępu do kapitału, usług finansowych, a także programów akademickich.

Polska zajęła w rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs 10. pozycję na 58 badanych krajów. Pomimo spadku o jedną pozycję w porównaniu do roku ubiegłego, wynik ten plasuje Polskę w czołówce krajów oferujących najlepsze warunki do prowadzenia własnego biznesu. Na podium znalazły się w tym roku USA (nowy lider), Nowa Zelandia i Kanada. Ranking zamykają natomiast kraje Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, a także Indie i Bangladesz. Największy awans w stosunku do poprzedniego rankingu zanotowała Francja (+6,8 pkt.), natomiast największy spadek Szwecja (-7,3 pkt.).

Kraje oferujące najlepsze warunki do prowadzenia własnej działalności przez kobiety (wskaźnik Mastercard Index of Women Entrepreneurs):

1. Stany Zjednoczone – 70,3

2. Nowa Zelandia – 70,2

3. Kanada – 69,0

4. Izrael – 68,4

5. Irlandia – 67,7

6. Tajwan – 66,2

7. Szwajcaria -65,8

8. Singapur – 65,6

9. Wielka Brytania – 65,6

10. Polska – 65,1

 

Kobiety prowadzą własne firmy również z konieczności

Indeks sugeruje również, że aktywność przedsiębiorczyń niekoniecznie idzie w parze z bogactwem i rozwojem gospodarczym kraju. Pod względem wskaźnika firm prowadzonych przez kobiety w rankingu prowadzi Uganda (38,2%), przed Ghaną (37,9%) i Botswaną (36,0%). Uważa się, że kobiety stają się tam przedsiębiorcami z konieczności. Muszą zdobyć środki na utrzymanie, mimo braku kapitału i dostępu do usług ułatwiających prowadzenie biznesu.

A to już wiesz?  Home office zwiększa efektywność, ale wydłuża czas pracy

Kraje z największym udziałem procentowym firm prowadzonych przez kobiety:

1. Uganda – 38,2%

2. Ghana – 37,9%

3. Botswana – 36,0%

4. Stany Zjednoczone – 35,1%

5. Nowa Zelandia – 31,8%

(…)

15. Polska 28%

„Firmy zarządzane przez kobiety to silny katalizator wzrostu gospodarczego, poprawiający jakość życia dla wszystkich. Nasze badanie rzuca światło na nierówności i wykluczenie, które wciąż uniemożliwiają kobietom realizację ich potencjału. Nadszedł czas, aby rządy i organizacje zjednoczyły się, aby wspierać kobiety w rozwoju ich firm poprzez wyeliminowanie uprzedzeń związanych z płcią i zapewnienie im większego dostępu do edukacji i nowoczesnych usług finansowych” – powiedziała Ann Cairns, wiceprezes Mastercard.

 

Inne ciekawe wnioski z raportu Mastercard Index of Women Entrepreneurs:

Kobiety mają coraz lepszą pozycję w biznesie w gospodarkach rozwijających się, w tym w: Ekwadorze, Indonezji, Filipinach, Wietnamie, Ghanie, Nigerii i Ugandzie. Nierówności między płciami zmniejszyły się również w Angoli, Malawi, Kostaryce, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Tajwanie, dzięki istotnym, nowym rozwiązaniom wprowadzonym w tych krajach, ułatwiającym prowadzenie biznesu.
Na niektórych rynkach, gdzie warunki kulturowe i społeczne nie są optymalne, kobiety mają niezwykłą zdolność do wykorzystywania możliwości i rozwijania się jako właścicielki firm, pomimo przeciwności. Dotyczy to rynków, które pomimo braku akceptacji kulturowej czy zachęty społecznej cechują się wysokimi wskaźnikami w zakresie przedsiębiorczości kobiet i szans na poprawę standardu życia. Według Banku Światowego 45% gospodarek na całym świecie ma przepisy, które utrudniają kobietom podjęcie decyzji o dołączeniu i pozostaniu na rynku pracy.
Badanie pokazuje również znaczne różnice wewnątrzregionalne, a w niektórych krajach różnice kulturowe odgrywają istotniejszą rolę niż poziom zamożności. Na przykład w Azji Wietnam oferuje przyjaźniejsze warunki dla przedsiębiorczyń niż Japonia czy Korea Płd.

 

Mastercard angażuje się w wyrównywanie szans kobiet w biznesie, w tym wspiera przedsiębiorczynie. Dotyczy to nie tylko programów akceleracyjnych, takich jak Start Path Global, ale też pomoc dla kobiet prowadzących biznesy na rynkach rozwijających się, która obejmuje dostęp do mikrokredytów i nowych, cyfrowych rynków, a także do szkoleń w zakresie umiejętności finansowych oraz do niezbędnych narzędzi i usług.

A to już wiesz?  Kres ubezpieczeń do kredytów?

Pełna wersja raportu Mastercard Index of Women Entrepreneurs jest dostępna tu: http://bit.ly/MastercardMIWE

Informacje o rankingu

Indeks Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2019 to już trzecia edycja raportu przedstawiającego postępy i osiągnięcia przedsiębiorczyń. Indeks śledzi uwarunkowania leżące u podstaw nierówności między płciami w biznesie już w 58 krajach na całym świecie. Ranking reprezentuje prawie 80% światowej siły roboczej kobiet. Bada on sytuację przedsiębiorczyń na 3 poziomach: (i) możliwość awansu kobiet (ii) zasobów wiedzy i środków finansowych oraz (iii) warunków prowadzenia działalności. Wyniki rzucają również światło na to, które czynniki i warunki są najbardziej sprzyjające w zmniejszaniu różnic między kobietami i mężczyznami w przedsiębiorczości lub najbardziej hamujące rozwój kobiet w biznesie.

 

O Mastercard

Mastercard jest globalną firmą technologiczną działającą w obszarze płatności. Wprowadzamy innowacje, dzięki którym transakcje są bezpieczniejsze, prostsze i bardziej inteligentne. W efekcie włączamy się w rozwój cyfrowej gospodarki, która wyrównuje szanse i przynosi korzyści wszystkim. Dzięki bezpiecznemu wykorzystaniu danych oraz możliwościom naszej sieci, usługi i rozwiązania Mastercard pomagają konsumentom, instytucjom finansowym, przedsiębiorstwom i sektorowi publicznemu wykorzystać w pełni swój potencjał. Łącząc siecią Mastercard ponad 210 krajów i terytoriów, realizujemy wizję zrównoważonego świata, który otwiera przed każdym wyjątkowe, bezcenne możliwości. Dowiedz się więcej o tym, jak nasze innowacje wpływają na świat i włącz się do rozmowy na Twitterze @MastercardPL, na profilu firmy na LinkedIn oraz w Centrum Prasowym Mastercard.

 

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Raport Mastercard: Polki coraz bardziej przedsiębiorcze BIZNES, Finanse - Polska znalazła się w czołówce 10 krajów, które oferują kobietom dobre warunki do prowadzenia biznesu, w rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs
Hashtagi: #BIZNES #Finanse

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy