BIZNES Finanse

Perspektywy rozwoju sektora CFM w Polsce

Perspektywy rozwoju sektora CFM w Polsce
Wynajem samochodów w Polsce nie jest tak popularny jak w Europie Zachodniej, choć niesie on za sobą wiele ułatwień. W porównaniu z Europą Zachodnią w poziomie wynajmu jesteśmy wciąż

Data publikacji: 2014-06-16
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Perspektywy rozwoju sektora CFM w Polsce
Kategoria: BIZNES, Finanse

Wynajem samochodów w Polsce nie jest tak popularny jak w Europie Zachodniej, choć niesie on za sobą wiele ułatwień. W porównaniu z Europą Zachodnią w poziomie wynajmu jesteśmy wciąż tyle.

Perspektywy rozwoju sektora CFM w Polsce BIZNES, Finanse - Wynajem samochodów w Polsce nie jest tak popularny jak w Europie Zachodniej, choć niesie on za sobą wiele ułatwień. W porównaniu z Europą Zachodnią w poziomie wynajmu jesteśmy wciąż tyle.

Wynajem samochodów w Polsce nie jest tak popularny jak w Europie Zachodniej, choć niesie on za sobą m.in. optymalizację kosztów, ułatwienia w zarządzaniu pojazdami. Według danych Instytutu Keralla Research jego udział w rynku w Polsce nie przekracza 4 proc. W porównaniu z Europą Zachodnią w poziomie wynajmu jesteśmy wciąż tyle. Niemniej jednak liczba aut, które podlegają outsourcingowi przekraczając 150 tys. pozwala stwierdzić, że inwestycje w leasing czy CFM w Polsce są dobrą decyzją. Prognozuje się, że rok 2014 przyniesie wzrost rynku CFM o około 8-9 proc. Kluczowym graczem będzie tu sektor małych i średnich przedsiębiorstw. MSP są grupą wiodącą wśród podmiotów polskiej gospodarki i stanowią jej trzon – nie powinno dziwić zatem, że firmy oferujące wynajem długoterminowy swoje usługi kierować będą także w ich stronę. Zastanawiać może jednak kwestia – dlaczego tak późno.

Logika polskiego MSP – lepiej mieć niż użytkować

Nikłe wykorzystywanie przez polski mały biznes wynajmu długoterminowego wynikało z kilku przyczyn. Z jednej strony nie było rozróżnienia między ofertą dla sektora MSP, a sektora korporacyjnego. Firmy CFM nie widziały w pierwszej grupie potencjalnych partnerów i skupiały się na flotach powyżej 5, 10 samochodów. Liczyli się relatywnie duzi, znaczący klienci. Z kolei z perspektywy przedsiębiorcy sektora MSP znacznie atrakcyjniejsze wydawało się posiadanie samochodu, niż jedynie „wypożyczenie” go, użytkowanie. W pewnym sensie jest to podejście, które tkwi w mentalności Polaków – lepiej mieć coś swojego. Oczywiście nie były brane pod uwagę kwestie zużycia pojazdu, możliwości wymiany go na nowy, lepszy model. Sama oferta finansowanie nie była wcześniej korzystna dla mniejszych podmiotów.

A to już wiesz?  Wielkie marki i ich straty w 2015

Obopólne korzyści – czyli MSP szansą dla CFM a CFM szansą dla MSP

Firmy CFM poszukują nowych obszarów zbytu swoich usług. Naturalnym ruchem było skierowanie się w stronę MSP, tym bardziej, że rozwój właśnie tego sektora napędza gospodarkę. Oczywiście wiązało się to z przygotowaniem odpowiedniej, przemyślanej, nawet tzw. „szytej na miarę” oferty wraz z uproszczoną analizą kredytową, która funkcjonuje w leasingu. Mali i średni przedsiębiorcy z kolei spostrzegli, że proponowane rozwiązania znacznie ułatwią im prowadzenie działalności. Kluczowe korzyści, które wpłynęły na wzrost liczby użytkowników usługi wynajmu długoterminowego wśród małych firm i działalności gospodarczych, to niska miesięczna rata i opłata za rzeczywiste użytkowanie pojazdu, optymalizacja wydatków, równomierne rozłożenie kosztów na cały okres najmu, bieżące doradztwo i dobór odpowiedniego samochodu do potrzeb użytkownika, wraz z zapewnieniem ciągłości jego używania. Można stwierdzić, że rynek się do siebie dopasował: potrzeby firm CFM spotkały się z wymaganiami MSP i zastosowane rozwiązania przyniosły korzyści każdej ze stron.

Leasing mobilny w Getin Fleet – wszystko w pakiecie

Jednym z zaproponowanych rozwiązań jest usługa leasingu z serwisem przygotowana przez firmy CFM właśnie z myślą o klientach MSP. Jest to opcja umożliwiająca finansowanie nawet jednego samochodu. Leasing z serwisem (w Getin Fleet leasing mobilny) pozwala na pełne użytkowanie samochodu, ponoszenie opłat jedynie za rzeczywiste zużycie samochodu. Najistotniejsze jednak jest nieangażowanie własnych środków finansowych na zakup pojazdów firmowych, a przez to przeznaczanie ich na rozwój biznesu. Usługa wynajmu długoterminowego dla małych firm w postaci leasingu z serwisem zapewnia przedsiębiorcom stały dostęp do pojazdu – na czas naprawy otrzymuje on auto zastępcze i nie powoduje to żadnych przestojów w działalności. Kluczową kwestią w tej ofercie jest pakiet obsługi serwisowej, który daje klientowi gwarancję stałych kosztów serwisowych i umożliwia dostęp do dodatkowych usług, np.: ubezpieczenie, likwidacja szkód.

A to już wiesz?  Kredyt SMARTPLAN najlepszym kredytem samochodowym

Leasing z serwisem staje się ważnym elementem oferty firm CFM. Jest przyjazny dla mniejszych podmiotów i jednocześnie pozwala im na pełne wykorzystane zalet wynajmu długoterminowego.

Rozwój CFM

Nasycenie sektora korporacji i dużych przedsiębiorców, zwrot ku małym i średnim firmom jest elementem pewnego procesu. Pewnej ewolucji, która na polskim rynku CFM powoli się rozpoczyna. Obserwując zmieniające się potrzeby różnych podmiotów, a przede wszystkim biorąc pod uwagę, że gros polskich przedsiębiorstw stanowią mikrofirmy, prognozować możemy, że rynek wynajmu w sektorze MSP będzie kluczową usługą oferowaną w branży CFM obecnie tylko dla podmiotów gospodarczych a może w przyszłości dla osób fizycznych. . Oczywiście wymaga to pewnych regulacji i przede wszystkim dojrzałości biznesowej ze strony wszystkich podmiotów uczestniczących w rynku, jednak wydaje się, że w przyszłości będzie to element przemian na rynku samochodowym. Obszarem niezagospodarowanym jest także sektor usług publicznych. W krajach Europy Zachodniej większość instytucji publicznych korzysta właśnie z wynajmu długoterminowego. Zarządzanie flotą instytucji publicznej przez wyspecjalizowaną firmę CFM pozwala na obniżenie kosztów zarówno eksploatacji, jak i administracji służbowymi pojazdami nawet o kilkadziesiąt procent – co dla budżetu państwowego jest bardzo istotne.

Wynajem samochodów jest tendencją biznesową, która coraz bardziej rozwija się na polskim rynku. Jej główne cechy czyli ekonomizacja kosztów, optymalizacja zarządzania flotą, pojazdami – a tym samym przedsiębiorstwem – to podstawowe korzyści, które są znaczące dla wszystkich podmiotów korzystających z usług CFM, niezależnie od ich wielkości. Dziś na podstawie szacunków Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, pod względem bilansu samochodów oddanych w leasing   CMF stanowi ponad 45 proc. rynku klasycznego leasingu finansowego i cały czas ta wartość wzrasta. Można założyć, że dopóki będą rozwijać się przedsiębiorstwa i dopóki będą one kołem napędowym dla polskiej gospodarki, dopóty wynajem długoterminowy ma przyszłość.

A to już wiesz?  Cztery dobre praktyki Alior Banku wyróżnione w raporcie FOB

Tomasz Ślepowroński

Prezes Zarządu Getin Fleet SA

 

 

 

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Perspektywy rozwoju sektora CFM w Polsce BIZNES, Finanse - Wynajem samochodów w Polsce nie jest tak popularny jak w Europie Zachodniej, choć niesie on za sobą wiele ułatwień. W porównaniu z Europą Zachodnią w poziomie wynajmu jesteśmy wciąż tyle.
Hashtagi: #BIZNES #Finanse

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy