Data publikacji: 2020-12-17
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Finansowanie sprzętu IT leasingiem online w czasie pandemii popularniejsze niż k
Kategoria: BIZNES, Finanse
Rynek leasingu sprzętu IT stanowi ok. 1,6 proc. wszystkich finansowanych w ten sposób aktywów. Czy wprowadzony w marcu lockdown i konieczność zapewnienia przez przedsiębiorców swoim pracownikom możliwości pracy zdalnej zwiększyły rynek zakupu sprzętu IT wśród MŚP?
Rynek leasingu sprzętu IT stanowi ok. 1,6 proc. wszystkich finansowanych w ten sposób aktywów. Czy wprowadzony w marcu lockdown i konieczność zapewnienia przez przedsiębiorców swoim pracownikom możliwości pracy zdalnej zwiększyły rynek zakupu sprzętu IT wśród MŚP? Największa polska spółka leasingowa zanotowała po trzech kwartałach tego roku wzrost dynamiki finansowania w tym segmencie na poziomie 7 proc., a klienci spółki sfinansowali leasingiem sprzęt IT za 65 mln złotych. To znacznie przewyższa dynamikę rynku, który w związku z pandemią notuje spadek we wszytkach obszarach. Na tym tle spadek finansowania sprzętu IT o 5,3 proc. i tak jest pozytywnym wynikiem.
Na znaczeniu w finansowaniu sprzętu IT zyskuje coraz bardziej kanał online. Eksperci wskazują, że ten wzrost może mieć związek z pandemią i utrudnionym dostępem do tradycyjnych kanałów zakupu. Podobne trendy obserwują sieci e-commerce specjalizujące się w sprzedaży takiego sprzętu. Sieć sklepów x-kom przeanalizowała, że w ostatnim czasie finansowanie drobnego sprzętu IT leasingiem rośnie szybciej niż kredyty ratalne, a różnica ta wynosi ok. 10-15 proc. zarówno pod względem liczby zamówień, jak też ich wartości.
Tomasz Michalski dyrektor odpowiedzialny za rozwój zdalnych kanałów dystrybucji w PKO Leasing podkreśla, że przedsiębiorcy chętnie finansują swoje inwestycje leasingiem, ponieważ jest to łatwiejsza i bardziej dostępna dla nich forma finansowania
Online, czy wiesz że zapłacisz leasingiem?
Przedsiębiorcy leasing kojarzy się przeważnie z samochodami osobowymi. Stanowią one ponad 40 proc. całego rynku leasingowego. Natomiast finansowanie sprzętu IT to raptem ok. 2 proc. Jednak to właśnie ten segment rynku może wyznaczać trendy w branży. Dlaczego? Odpowiedź znajdziemy w coraz śmielszych planach dotyczących cyfryzacji.
Leasing coraz odważniej wchodzi na drogę cyfrową, a pierwszym segmentem , który został objęty możliwością finansowania drogą online jest właśnie drobny sprzęt IT. Zakupy sprzętu online
i możliwość finansowania go leasingiem są dostępne dla klientów od dawna. Decyzja o finansowaniu podejmowana jest bardzo szybko, nawet w kilka minut, a cały proces odbywa się zdalnie – podkreśla Tomasz Michalski.
Finansowanie sprzętu w kanałach online z roku na rok systematycznie wzrasta. Pandemia na pewno przyspieszy ten proces. Tylko w marcu i kwietniu, w czasie lockdownu, wzrost w tym kanale, w PKO Leasing, wyniósł odpowiednio 77 proc. r/r i 66 proc. r/r. Jak podkreśla ekspert PKO Leasing – na taki stan rzeczy na pewno wpłynęło zamknięcie gospodarki oraz potrzeba szybkiej organizacji pracy zdalnej przez przedsiębiorców. Bardzo duże wzrosty w tym kanale odnotowaliśmy także w maju i czerwcu. To, że zamknięcie sieci handlowych wpływa na dynamikę tego kanału pokazują dane z listopada. W tym miesiącu sprzedaż online znów osiągnęła dynamikę powyżej 50 proc. r/r.
e- Sklepy też widzą potencjał w leasingu
Zwiększenie zainteresowania sprzętem IT w czasie pandemii odnotowują również sklepy
internetowe . Z danych x-kom wynika, że 2/3 zamówień finansowanych leasingiem dotyczyła laptopów, desktopów, monitorów, myszek, klawiatur i kamerek internetowych. Udział tych sprzętów w wartości wszystkich zamówień finansowanych leasingiem wyniósł prawie 80 proc. W sklepie x-kom nie było większego zaskoczenia. W ostatnich miesiącach w związku z pandemią królowały sprzęty ułatwiające pracę z domu. Przedsiębiorcy leasingowali przede wszystkim laptopy. 15 proc. sprzętów zamówionych w x-komie w leasingu stanowiły smartfony, a 8 proc. to desktopy – potwierdza Kamil Szwarbuła, rzecznik prasowy x-kom.
Sklep jako ciekawostkę podaje, że wśród zamówień leasingowych dla firm znalazły się też pojedyncze, dość egzotyczne produkty takie jak: obiektyw czy wideorejestrator z zestawem głośnomówiącym. Wśród zamówień znalazły się też urządzenia, które bardziej kojarzą się z rozrywką niż z pracą np. pad czy kierownica do grania w gry wyścigowe.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Finanse